Tata

Kofeina zabiła dziecko! Uważaj na jej nadmiar!

Najważniejsze wydarzenia

  • Knowledge is power
  • The Future Of Possible
  • Hibs and Ross County fans on final
  • Tip of the day: That man again
  • Hibs and Ross County fans on final
  • Spieth in danger of missing cut
Davis Cripe z Karoliny Południowej był zupełnie zdrowym 16-nastolatkiem.
Dlaczego nagle zmarł?
Koroner stwierdził, że powodem śmierci była zbyt duża dawka kofeiny.
Davis wypił w zaledwie dwie godziny trzy napoje kofeinowe: latte z McDonalda, duże Mountain Dew oraz napój energetyczny.
Do jego śmierci doszło w kwietniu. Nastolatek zasłabł w szkole.
Jak wynika z sekcji zwłok, przyczyną śmierci była katafiza wywołana kofeiną.
Chłopiec nie wiedział, że ma problem z arytmią serca.
Kofeina nie byłaby prawdopodobnie brana pod uwagę jako przyczyna śmierci nastolatka, gdyby nie informacje od świadków, co Davis pił przed śmiercią.
Nie chodzi również o to, by całkowicie wyeliminować kofeinę, ale o to, by podchodzić do niej ostrożnie, podobnie jak do alkoholu i papierosów.
Amerykańska Akademia Pediatrii (AAP), ostrzegając młodzież przed spożywaniem napojów energetycznych zwraca uwagę, że ich składniki nie zostały przetestowane na dzieciach i nastolatkach, dlatego też nie ma gwarancji, że są dla nich bezpieczne.
Na pewno mają skutki uboczne, takie jak zmiany ciśnienia krwi i rytmu serca.
Zawartość kofeiny w większości napojów energetycznych odpowiada trzem filiżankom kawy, zawartość cukru- aż czternastu jego łyżeczkom.
Według danych statystycznych ze strony internetowej caffeineinformer.com, 16-latek z Karoliny Południowej mógł w ciągu niespełna dwóch godzin spożyć około 470 mg kofeiny.
Latte z McDonalda zawiera ok 142 mg tej substancji na 570 ml, Mountain Dew- 90 mg, napój energetyczny- aż 240.
Według opinii, którą wydał w 2015 roku Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, spożycie kofeiny w ilości większej niż 400 mg może prowadzić do wzrostu częstości akcji serca, podwyższonego ciśnienia krwi, nieregularnego tętna, drgawek, nerwowości, bezsenności oraz ataków paniki.
Kofeina w ciągu zaledwie kilka minut stymuluje centralny układ nerwowy, zmniejszając senność oraz zwiększając czujność, jednak może również wywołać rozdrażnienie i niepokój oraz podnieść tętno.
Potrzeba wielu godzin, aby „wywietrzała” z organizmu.
Z jednej strony kilka filiżanek kawy uważa się za całkowicie bezpieczne, z drugiej- dość ryzykowne jest spożycie zbyt wielu napojów z kofeiną w krótkim czasie.
Dla większości zdrowych dorosłych maksymalną, bezpieczną dawką kofeiny jest 400 mg dziennie, czyli- w przybliżeniu- cztery filiżanki kawy,
10 puszek kofeiny lub tylko dwa napoje energetyczne, chociaż w tym przypadku wiele zależy od zawartości tego składnika podanej na opakowaniu.
Młodzieży i kobietom w ciąży zaleca się mniejszą dawkę, zaś dla dzieci napoje kofeinowe są całkowicie niewskazane.
Jakie są objawy przedawkowania kofeiny?
Bół głowy
Drżenie mięśni
Bezsenność, problemy ze znem
Nerwowość, drażliwość, niepokój
Problemy z trawieniem
Przyspieszone tętno
Tagi
Pokaż więcej

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close